Jaroslawa Dankowa
(Sofia, 1925 - Den Haag, 1999)
De uit
Bulgarije afkomstige Jaroslawa Dankowa (1925-1999) vlucht in 1948
naar Nederland. In Den Haag schrijft zij zich in 1958 in bij de
Vrije Academie en begint zij met het maken van beelden, vooral van
menselijke gestalten.
Dankowa's
beelden hebben een eigen signatuur. Haar gestileerde, veelal
langgerekte figuren laten zien dat een mens zich door zijn
verschijningsvorm, maar meer nog door zijn geest, onderscheidt van
de ander.
Sinds de
vervaardiging van het Indisch Monument in 1988 geniet zij bekendheid
bij een groter publiek.
Haar reputatie
als maakster van beelden die -zowel wat formaat als impact betreft-
een zekere monumentaliteit bezitten, dateert echter al vanaf het
begin van de jaren zestig. Veel van haar werk is dan ook te vinden
in de openbare ruimte, zoals Afspraak in Samarra (Nederlandse
Vertegenwoordiging bij de VN, New York), Rechters (Paleis
van Justitie, Den Haag) en Jongleur (Circustheater,
Scheveningen).
Dankowa
exposeerde vrijwel al haar beelden, van intiem klein tot
levensgroot, bij diverse toonaangevende galerieën in binnen- en
buitenland.
De monografie
Jaroslawa Dankowa / De absurditeit van het bestaan (€ 19,95
incl. verzendkosten) is verkrijgbaar via het E-mail- adres van de
Stichting.
